Kuinka sinä aistit puhtauden?

Olen huomannut, että puhtaus tarkoittaa ihmisille erilaista tai eritasoista puhtautta. Sen lisäksi puhtaus aistitaan eri tavoin. Minä aistin puhtauden yleensä visuaalisesti. Ihailen puhdasta lattiaa ja puhtaita tasoja. Lisäksi nykyisin ihailen joihinkin kaappeihin tullutta väljyyttä ja sitä, etteivät tavarat ole hujanhajan. Tästä syystä varmasti myös sellaiset asiat kuin pedattu sänky on mielestäni heti puhtaamman (siistimmän) näköinen kuin avoin sänky ilman päiväpeittoa tai petaamaton sänky, jonka päiväpeitto on lattialla tai muualla mytyssä. Tyhjä pöytä näyttää paremmalta ja puhtaammalta kuin sotkuinen ja tavaran täyttämä pöytä. Kiiltäviin hanoihin (varsinkin vessassa) olen jäänyt aivan koukkuun ja pesenkin meidän hanoja usein. Nautin siitä, että jokin on puhdas ja voin sen nähdä (hana, taso, uuni, lattia jne.).

Kaikki puhtaus, jonka voin nähdä ja joka näyttää hyvältä, on minulle erityisen tärkeää.




Pidän myös siitä, miltä puhtaus tuntuu. Olen aina pitänyt puhtaissa lakanoissa puhtaana nukkumisesta ja nykyisin iloitsen myös puhtaalla lattialla paljain jaloin tai valkoisissa villasukissa kävelemisestä.




Joissain asioissa nautin myös puhtaasta tuoksusta, mutta miltä puhdas tuoksuu? Tuoksuuko puhdas pyykki kukkasilta? Tuoksuuko puhdas koti sitruunalta? Pyykinpesuaine on meillä hajusteetonta monestakin syystä. Oma ihoni ei kestä oikein mitään saati tuoksullisia pesuaineita ja lasten takia. Huuhteluaineen käyttämisen olen lopettanut kokonaan (tästä on kulunut jo reilusti aikaa). Eikös huuhteluveden kuuluisi huuhdella pyykistä pesuaine eikä lisätä sinne uusia kemikaaleja? Minun nenääni pyykki tuoksuu puhtaalta, kun se tuoksuu raikkaalta, mikä ei varmaan erityisemmin tuoksu miltään. Olen alkanut lisäämään koneeseen silloin tällöin etikkaa, joka on hyvä poistamaan hajuja ja puhdistamaan. Erityisesti etikkapesun jälkeen pyykki tuoksuu juuri sellaiselle kaipaamalleni puhtaudelle.




Puhdas koti ei mielestäni vaadi pesuaineiden tuoksua ollakseen, tuntuakseen ja näyttääkseen puhtaalta. Pahat hajut eivät tietenkään sovi puhtaan kodin mielikuvaan, mutta pahan hajun vaihtoehto ei ole vain ja ainoastaan pesuaineen sitruunainen tai muu vastaava tuoksu. Kun vielä käytin pesuaineita siivoamisessa, en käyttänyt niitä tuoksun takia vaan koska ajattelin, ettei muuten tule puhdasta ja hygieenistä. Ajan myötä olen oppinut, että puhdasta tulee ilman pesuaineita, että kotitalouksissa ei oikeastaan tarvitse olla desinfioitua ja jos joskus pesuainetta tarvitsee voi senkin valita hyvistä vaihtoehdoista ja myös täysin luonnollisia puhdistajia on olemassa. Tiedän, että joillekin varmasti tuoksu on vielä tärkeämpi kuin minulle ja tiedän, että joillekin puhdas tuoksuu nimenomaan pesuaineilta.

Minun nenääni puhtaus tuoksuu raikkaalta ja raikkaus ei tuoksu miltään.

En ole vielä keksinyt, miltä puhtaus kuulostaa tai miltä se maistuu... Kuinka sinä aistit puhtauden?

Kommentit

Suositut tekstit