Lasten kynsilakat - Nailmatic Kids

Joulukalenterissa meillä on muutamassa kuusessa lasten kynsilakkoja. Niitä on nyt muutamaan otteeseen päästy kokeilemaan. Näihin liittyy pieni tarina, joten kerrotaanpa se ensin: 3vee sanoi joskus noin vuosi sitten (eli 2veenä) haluavansa kynsilakkaa. Hän oli jollain lapsella leikkitoiminnassa/kerhossa/tms. nähnyt kynsilakkaa ja halusi omiin kynsiinsäkin. Laitettiin hänelle kynsilakkaa ja hän oli iloinen. Tämä toistui harvakseltaan (eli kynsilakkaa laitettiin tuota seuranneen noin puolen vuoden aikana joitakin kertoja, sitten ne olivat ja kuluivat pois) kunnes eräänä keväisenä/kesäisenä päivänä käytiin naapurin äidin kanssa keskustelu. Keskustelu lähti siitä, kun heidän 3vee olisi halunnut kynsilakkaa, koska meidän 3veellä oli kynsilakkaa. Naapurin äiti vastasi lapselleen, ettei heillä ole lasten kynsilakkaa, joten valitettavasti ei voida kokeilla. Vasta siinä kohdassa minun pääni tajusi, että haloo nyt ei ole tainnut mennä ihan putkeen meillä. Puhuttiin asiasta ja olin aivan järkyttynyt, kuinka ajattelematon olin ollut (älkää tuomitko, minä en vaan oikeasti ollut osannut ajatella asiaa ja jälkikäteen en ymmärrä, miksi en ollut osannut).

Olen välillä hirvittävän huono miettimään tämmöisiä asioita etukäteen. Minusta tuntuu, että kaikki muut kyllä tiesivät kynsilakkojen myrkyistä ja minä en. Tai kyllä minä sen varmasti tiesin ja olisin hoksannut, jos olisin asiaa alkanut ajatella, mutta jostain syystä minulle ei ollut tullut mieleenkään, kuinka myrkyllisiä kynsilakat ovat. Olin jopa aiemmin käynyt äitini kanssa keskustelun ja todennut lasten kynsilakkojen olevan jonkinlaista liioittelua (mutta ei siinäkään kohdassa tullut mieleen, että ehkäpä tuollainen liioittelu olisi lasten kanssa hyvästä) ja että kyllähän niille voi tavallista kynsilakkaa laittaa.

Tuolloin alkukesästä tutkin tarjontaa eikä mitään mieluisaa tullut Suomen verkkokaupoista vastaan tai varsinkaan paikallisista kaupoista. Ulkomaisista verkkokaupoista kylläkin, mutta niissä postikulut olivat todella suuret. Mieluisaa ei tullut vastaan, koska mieluisalle oli monta vaatimusta: pitäisi olla mielellään pinkkiä, mielellään glitteriä ja mielellään muutama kiva väri (ja jos vielä olisivat samassa paketissa), jotta olisin tyytyväinen. Nyt syksyllä muistin asian uudestaan ja onneksi oli suomalaiseen bebes verkkokauppaan tullut myyntiin 5 kpl paketti, joista kaikki värit vaikuttivat oikein mukavilta. Tilasin ja laitoin lakat joulukalenteriin. Heti, kun ensimmäinen kynsilakkakuusi avattiin, olen sanonut 3veelle, että tämä on sinun oma kynsilakka ja siinä ei ole myrkkyjä. Ajatuksena on ollut, että saisin hänet paremmin innostumaan nimenomaan näistä lasten kynsilakoista, koska omia kynsilakkojani en aio enää hänelle laittaa.


Viides sävy on vielä joulukuusessa. Ihania kimmeltäviä pinkin ja violetin sävyjä.



Lasten kynsilakat ovat vesipestäviä eli lähtevät pois vedellä ja saippualla. 3vee halusi ensimmäistä kertaa itse kokeilla kynsien lakkaamista ja minä samalla tutkin lakkaa. Lasten kynsilakasta puuttuu aikuisten kynsilakoille tuttu pistävä tuoksu (haju). Hyvä. Muuten ne näyttävät ja levittyvät aivan, kuten tavallisetkin lakat. Kokeilin laittaa omalle kynnellenikin lakkaa. Lakka kuivui mielestäni "normaalissa" ajassa. Seuraavaksi kokeilin pestä lakan pois. Lakka todella lähti vedellä ja saippualla (oikeastaan olisi varmaan lähtenyt ihan vaan vedelläkin)! Tämä ominaisuus epäilytti minua alunperin. Lähinnä siksi, että ajattelin 3veen pettyvän, kun lakka lähteekin heti ensimmäisessä pesussa. Ainakaan vielä näin ei kuitenkaan ole käynyt.


3vee ensimmäistä kertaa itse lakkauspuuhissa.

Kommentit

Suositut tekstit