Siivoushistoriani

Ajattelin kirjoittaa taustaa siitä
Kuinka minä olen oppinut siivoamaan?
Millaisessa siivousympäristössä olen kasvanut?
Kuinka tämä vaikuttaa nykyiseen tapaani siivota?
Millaisia tavoitteita ja odotuksia taustani on minulle asettanut?

Kaikki kunnia ihanalle, viitseliäälle ja ahkeralle äidilleni. Äiti sanoo siivoamisen olevan hänen harrastuksensa ja hän onkin aika super siinä touhussa. Hän on myös viitseliäs ja tarkka. Olen itsekin tarkka, mutta en koe olevani niin viitseliäs kuin hän. Onkin mennyt jonkin aikaa ennen kuin annoin itselleni luvan siihen, että on ihan ok, vaikka siivoaisin eri tavalla kuin äitini ja on ihan ok, vaikka minulle riittäisi eri tavalla siisti kuin hänelle. Äiti on usein meillä käydessään siivonnut jotain ja se on aivan ihanaa. Viime vuosina tämä on vähentynyt ja kääntynyt niin, että minä siivoan aina kun äiti on meillä kylässä, koska lapset haluavat leikkiä mummon kanssa, mutta tämäkin on ihanaa.

Meillä oli (ja on edelleen) lapsuudenkodissa aina siivottua ja siistiä. Lasten huoneet saattoivat olla sekaisin, mutta pääsääntöisesti muistan meillä olleen siistiä. Siivouspäivä oli kerran viikossa (taitaa olla edelleenkin), joka toinen viikko vietiin matot ja petivaatteet ulos ja joka toinen viikko riitti, kun siivottiin muuten. Eli tässä järjestyksessä: matot ja petivaatteet ulos, imurointi, pölyjen pyyhintä ja lattioiden pesu. Jossain vaiheessa äiti alkoi puhua "ruotsalaisesta siivouksesta" silloin, kun hän pesi lattiat vain mattojen välistä. Lisäksi tiedän, että äiti pesi vessat ja peilit kerran viikossa sekä pyykkiä vähän väliä. Ikkunat pestiin kaksi kertaa vuodessa ja sauna aina ennen joulua (jotenkin tuntuu, että sauna on kyllä pesty useamminkin, mutta ainakin aina ennen joulua). Muistan myös joskus leikkineeni kaverini kanssa siivoajia, koska kaveri sattui olemaan kylässä, kun meillä oli tarkoitus siivota eli äiti näppärästi laittoi meidät siivoamaan minun huoneeni. Siivoukseen liittyi myös tiettyjä sääntöjä, esim. lattianpesuvesi vaihdettiin parin huoneen välein ja samoin pölyjenpyyhintävesi, tiettyjä rättejä sai käyttää vain vessan pesuun ja toisia pölyjen pyyhkimiseen.

Vielä jokin aika sitten koin hirvittäviä paineita siitä, etten pystynyt samaan kuin äitini. En onnistunut sovittamaan siivousta aina samalle viikonpäivälle saati, että olisin edes ihan joka viikko onnistunut siivoamaan. Lasten lelut saattoivat olla levällään monta päivää ja tukkia sohvapöydän alusen, ruokapöytä oli monesti niin täynnä tavaraa, että juuri se puoliska näkyi, missä perheemme söi (välillä sekin täytyi raivata esiin), roskat ja villakoirat juoksivat nurkissa, kun kukaan ei ollut imuroinut hetkeen (ja odotteli vain sitä siivouspäivää) ja pölyt kerääntyivät tasoille. Sitten, kun meillä siivottiin, siivottiin kunnolla ja nautittiin puhtaasta kodista päivän parin verran, minkä jälkeen roskia alkoi kertyä lattioille ja koti ei enää tuntunut siivotulta. Koin, että meidän kotimme oli aina sotkuinen ja etten osannut pitää kotia niin siistinä kuin kuuluisi (kuka senkin muka määrittelee, ei meillä sentään järkyttävän sotkuista ollut vaan aika normaalia). Aina muiden luona kyläillessä ihailin, kuinka siistiä toisten kodeissa oli ja tietenkin ajattelin, että on aina (sittemmin olen huomannut, että ei ihan joka kodissa ole aina niin siistiä kuin silloin ensimmäisiä kertoja kyläillessä). En ollut tyytyväinen omaan kotiimme, vaikka huomatessani muillakin olevan välillä sotkuista olinkin hieman tyytyväisempi, vaan halusin siistin kodin. Sellaisin kodin, johon voi tulla yllättäen kylään eikä minun tarvitse stressata, mitkä sotkut siivoan äkkiä pois ja mitkä saan makuuhuoneen oven taakse piiloon.

Olen siis tottunut siivottuun ja siistiin kotiin, mutta jotenkin minun on ollut vaikeaa löytää aikaa ja intoa siivoamiseen. Osittain tämä on varmasti johtunut siitä, että olen pyrkinyt samaan kuin äitini ja vasta ihan viime aikoina olen alkanut etsiä itselleni sopivaa tapaa siivota. Sellaista tapaa, jolla saisi puhdasta mahdollisimman helposti. Jotain siivousta helpottavia ja nopeuttavia juttuja olen jo keksinytkin ja niistä varmasti lisää myöhemmin. Samalla olen alkanut etsiä meidän perheelle sopivaa tapaa pitää koti siistinä. Tällä hetkellä tavoitteena on, että päivän päätteeksi keittiö ja ruokapöytä ovat siistit, lelut ovat paikoillaan ja varsi-imurilla on imuroitu ainakin eteinen, keittiö ja olohuone (imuroidessa on myös kätevää kerätä nopeasti lattialla vielä lojuvat tavarat). Jonkin aikaa tässä on jo onnistuttu ja on ihanaa, kun kotiin mennessä on vastassa siisti koti ja illalla sohvalle istuessa ei tarvitse miettiä tekemättömiä siivouskotitöitä.

Yritän löytää itsestäni malttia ottaa lapset mukaan siivoamiseen. Lähinnä ongelmana on haluni hallita, kuinka asiat tehdään ja haluni suoriutua mahdollisimman nopeasti. Lasten kanssa nämä eivät onnistu, joten yritän malttaa mieleni. Yritän myös muistaa kehua, kun 3vee tekee jotain siistiä oma-aloitteisesti. Eilen hän esim. laittoi omat hanskansa, piponsa ja kaulurinsa omalle paikalleen, kun tulimme kotiin. Pieniä juttuja, mutta tärkeitä.

Kommentit

  1. Meillä on myös kotona opetettu siistiksi. Nyt oman perheen myötä päätin että otan siivouspalvelun käyttöön, jotta aikaa jää muuhun ja sama siisteystaso mihin olen aina tottunut, pysyy yllä. Valintakin onnistu helposti kun käytän samaa firmaa, joka tekee siivouksen työpaikallakin.

    VastaaPoista
  2. Hauska kirjoitus siitä, miten olet oppinut siivoamaan. Onpa ihanaa, että äitisi siivoaa teillä kun tulee käymään. Omassa lapsuudenkodissani ei ollut aina kovin siistiä ja tuo ominaisuus näyttää periytyneen. Aina silloin tällöin tulee tehtyä perussiivous, mutta mitään suurempaa puunausta en yleensä jaksa.

    VastaaPoista
  3. Itse olen jotenkin hirveän huono siivoamaan. En ole kovin ahkera ja siivoamisessa kestää aina ihan turhan kauan. Minunkin äitini oli kova siivoamaan ja jälki hyvää, mutta jotenkin se ei ole periytynyt minulle. Olen vähän jopa haaveillut siivouspalvelun hankkimisesta silloin tällöin.

    VastaaPoista
  4. Mukava kirjoitus. Siskonikin on ollut jo lapsuudesta asti ahkera siivoojaa ja teki siitä urankin. Nyt hänellä on suunnitelmissä oma siivousalan yritys. Olen autellut häntä vertailemaan erilaisia toiminnanohjausjärjestelmiä sekä muita käytännön asioita. Itse olenkin sitten vähän laiskempi mitä siivoamiseen tulee, suursiivouksen teen vain jouluisin ja keväisin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit